شهرستان آباده یکی از شهرهای تاریخی استان فارس است که در 274 کیلومتری شیراز قرار دارد . در این شهر آثار تاریخی با قدمتی را خواهید دید . اگر در سفر با تور شیراز می خواهید از دیگر شهرهای تاریخ فارس دیدن کنید ، آباده یکی از انتخاب های مناسب برایتان خواهد بود . یکی از زیباترین آثار تاریخی آباده ، تیمچه صرافیان است . این بنا در بازار کهنه آباده واقع شده که 120 سال پیش برای انجام امور بازرگانی به تلاش حاج ملا عبدالله واعظ و به دست استاد رضا یزدی ساخته شده است . حاج واعظ علاوه بر اداره کردن منبر و محراب در این مکان به تجارت مشغول بوده است . این بنا در 13 مهر 1367 با شماره 1932 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است . 

تیمچه صرافیان


ادامه مطلب را ببینید

تیمچه صرافیان در حدود 1080 مترمربع وسعت دارد . این بنا دو طبقه است و مساحت دو طبقه آن 1050 مترمربع می باشد . در ضلع شرقی بنا ، ورودی تیمچه قرار دارد که درب آن از چوب ساخته شده و چهارچوب آن منبت کاری شده و سر در ورودی آن با اشکالی همچون گل ، بوته و شیر گچکاری شده است . در روی درب وردی دو کوبه خواهید دید که سمت راست مختص بانوان و سمت چپ مخصوص آقایان می باشد . 

تیمچه صرافیان
حیاط بنا مستطیل شکل است که شامل 36 حجره و اتاق در اطراف آن در 2 طبقه واقع شده اند . در گذشته ، حجره های پایینی مغازه بوده اند و حجره های بالایی طبقه بالا مختص به مهمانان . در ب حجره ها به صورت کشویی به سمت بالا و پایین باز و بسته شده و سقف آنها با چوب های 20*30 حاشیه دار زیبا پوشیده شده است . کف حجره ها هم با خشت های آجری مربع شکل فرش شده است . از درب که وارد ساختمان می شویم ، در چپ و راست دو حجره می بینید که جایگاه تجارت بوده که بر روی آنها دو اتاق برای استراحت وجود دارد . 
در وسط حیاط ساختمان ، ترازویی بزرگ خواهید دید که در آن اجناس تجاری وزن می شده است . در وسط حیاط ، همچنین حوض سنگی به اندازه 3*4 وجود دارد . آب تیمچه صرافیان از چاه تامین می شده است . این بنا به تازگی بازسازی شده است و گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.