بازار رضا مشهد (bazaar reza) یکی از مهم ترین مراکز خرید مشهد است که از ضلع جنوب شرقی فلکه بیت‌المقدس (فلکه آب) آغاز شده و به میدان ۱۷ شهریور منتهی می‌شود . این بازار در 2 طبقه همکف و فوقانی با ۱۷۱۱ واحد تجاری است . طول بازار رضا مشهد ۹۶۰ متر و عرض آن ۳۳ متر است . این بازار به دلیل نزدیکی به حرم مطهر و وجود انواع سوغاتی‌های مشهد از قبیل انگشتر فیروزه، انواع عقیق، عطریات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، تسبیح، پوشاک و شیرینی‌جات ، مورد توجه اکثر زائران تور مشهد است .

بازار رضا مشهد

 

با توجه به حجم زیاد توریست‌ها و زائران شهر مشهد، تجارت در این شهر از گذشته رونق فراوانی داشته است. از جمله مراکز تجاری این شهر، می‌توان به بازار رضا اشاره کرد. این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید زائرین و گردشگران به شمار می‌آید.

بازار رضا به فاصله کم در جنوب شرقی اماکن متبرکه و از ضلع شرقی میدان بیت المقدس (فلکه آب) تا میدان ۱۷ شهریور کشیده شده و دارای دو رشته ساختمان دو طبقه با دو دالان موازی مسقف و ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سراست که حد فاصل دو خیابان به عرض ۳۰ متر و طول ۸۰۰ متر احداث شده و دارای حدود ۷۲۰۰۰ متر زیربناست. ۴۳۰۰۰ متر از این زیر بنا در بازار رضا و ۲۹۰۰۰ متر آن در سراهای جنبی واقع شده و جمعاً دارای ۲۰۹۶ باب مغازه و حجره درمساحت های مختلف است. تعداد ۱۰۰۸ باب مغازه دربازار رضا و ۱۰۸۴ باب حجره در ۱۱ سرا قرار دارد که از داخل به یکدیگر مرتبط می‌باشند.

بازار رضا دارای دو ورودی و خروجی اصلی در میدان بیت المقدس (فلکه آب) و میدان ۱۷ شهریور است. و طول بازار در دو دالان و دو طبقه جمعاً حدود ۳ کیلومتر است و درازای هر بازار ۷۵۰ متر می باشد.

دربازار رضا که بزرگترین مرکز خرید مسافران و زائران به شمار می‌آید، انواع اجناس و سوغات٬ از قبیل انگشترهای عقیق و فیروزه و طلا و نقره وهمچنین انواع عطریات ، زعفران ، نبات ، پوستین ، مهر و سجاده و تسبیح ، لباس ، بدلیجات و... به فروش می‌رسد.


بازار رضا مشهد

 

منبع:

بازار رضا در مشهد