ایستگاه راه آهن شیراز

ایستگاه راه آهن شیراز یکی از بهترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور محسوب می‌شود که در ابتدای شهر جدید صدرای شیراز واقع است. علاقمندان به سفر با خطوط ریلی می‌توانند با استفاده از قطارهای درجه یک موجود در این مسیر مانند نورالرضا به شهرهای اصفهان، مشهد و تهران سفر کنند.

این ایستگاه یکی از مجهز‌ترین و بزرگ‌ترین ایستگاه‌های قطار کشور است که میزبان مسافران تور شیراز و استفاده کننده از خطوط ریلی است. هم‌اکنون مسیرهای ریلی / شیراز - یزد و شیراز - بوشهر - عسلویه و همچنین شیراز - جهرم - لار - بندرعباس در دست ساخت می‌باشد. در حال حاضر حرکت قطار های شیراز- اصفهان و شیراز-تهران و شیراز-مشهد همگی از ایستگاه اصلی راه آهن شیراز در شمال غرب کلانشهر شیراز و در روبروی مجتمع عظیم خلیج فارس انجام میشود.

خبر افتتاح راه آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانه‌های خبری منتشر شد.مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه آهن معلوم شد که این راه‌آهن به صورت نیمه‌تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل‌ها در هم شکسته‌اند. از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه آهن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می‌شد. این ایستگاه در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌برداری کامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حرکت می‌کنند.

به زودی قرار است تا با راه اندازی خط سریع السیرریل باس شیراز-لپوئی وبالعکس جهت تسریع در سفرهای ساکنان مسکن مهر شیرازشهرک مهرامام رضا فراهم گردد. ریل‌باس‌ها بدون نیاز به لکوموتیو و بصورت خود کشش بوده و با سازمان چهار واگن ۳۳۶ نفره و حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای مسیرهای کوتاه و حومه‌ای کلان‌شهرهای ایران استفاده می‌شود.

مسیرهای خطوط ایستگاه قطار شیراز

  • شیراز - تهران
  • شیراز - مشهد
  • شیراز - قم

ایستگاه راه آهن شیراز