کلات گناباد

کلات یکی از ییلاقات مشهد است که در 24 کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع شده است. این روستا به دلیل واقع شدن در محل تلاقی راه های گناباد- فردوس- کاخک و آب و هوای مناسب و بافت پلکانی روستا که به ماسوله گناباد معروف است قابلیت تبدیل به منطقه گردشگری را دارد. روستای کلات بر بلندی مشرف بر شهر گناباد واقع شده و چشم انداز زیبایی دارد. فاصله ی این روستا تا مرکز شهرستان 20 کیلومتر است.
کلات گناباد

کلات گناباد

روستای کلات که مکرر در اشعار شاهنامه بخصوص داستان نبرد لشکریان ایران و توران از آن نام برده شده و از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود، از دهستان زیبد در دامنهٔ کوه‌های جنوبی شهرستان گناباد. از شمال به یک دشت وسیع که به شهر گناباد منتهی می‌شود و از جنوب به کوه‌هایی متصل می‌باشد که به روستای باغستان علیا از توابع فردوس منتهی می‌شود و از غرب به روستای سقی و از شرق با روستاهای فخ، دیسفان و شهر کاخک همجوار است.

کلات گناباد

کلات گناباد

 روستای کلات گناباد منطقه ای خوش آب و هوا است که قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد و موید آن بقایای قلعۀ فرود می باشد. در برج قلعۀ کلات در زمان های بسیار دور، در این قلعه که بر بلندترین چشم انداز کلات ساخته شده است، برای محافظت از روستا افرادی تا به صبح نگهبانی می دادند. به نقل از افراد کهنسال، افرادی معروف به ترکمن ها یا کولی ها به روستا حمله می کردند و افراد، اموال و یا احشام را به غارت می بردند و مردم در این مواقع از طریق کانال های زیر زمینی به این قلعه پناه می بردند.

کلات گناباد

کلات گناباد

جمعیت روستا در سال 1355، 1334 نفر بوده است و طبق آخرین سرشماری به 754 نفر رسیده است. روستای کلات بیش از 580 هکتار اراضی کشاورزی است و آب آن از قنات و چشمه های متعدد تامین می شود.محصولات کشاورزی روستا شامل گندم، جو، زعفران، حبوبات، صیفی جات و انواع سردرختی بوده و محصولات دامی آن شیر و گوشت گاو و گوسفند و گوشت ماکیان می باشد. در 6 کیلومتری کلات، خرابه های “ارگ فرود” منسوب به فرود شاهزاده کیانی به چشم می خورد. دره ای که به کلات منتهی می شود دارای مناظر زیبا و آبادی های سرسبزی همچون “زو”، “میمند”، “سد کلات” می باشد که همواره پذیرای میهمانان تور مشهد در تابستان است.

کلات گناباد