بقعه امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر کاشان

یکی از زیارتگاه های اصفهان که در کاشان قرار دارد و در تور اصفهان می بینید، امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر است که در خیابان امام خمینی، در محله پشت مشهد کاشان واقع شده است. در زمان صفویه به خصوص شاه عباس اول به علت این که دودمان صفویه را از اولاد این امام زاده می دانستند به این بقعه توجه خاصی می شد. بر حسب وصیت شاه عباس اول، او را در این بارگاه دفن کردند که مدفن او در کنار رواق، به وسیله سنگ بزرگ و خوش نقش زیبائی مشخص می باشد.

بقعه امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر کاشان

بقعه امام زاده حبیب بن موسی بن جعفر (ع) یا به گویش اهالی "حبیب موسی" از زیارت گاه های معتبر و قدیمی به شمار می رود. قدمت این بقعه مربوط به دوران سلجوقی است. محراب کاشی نفیسی که اواسط قرن هفتم توسط هنرمندان خاندان ابوطاهر کاشانی برای این بقعه ساخته شده؛ در موزه دوران اسلامی تهران نگهداری می شود. ساختمان اصلی بقعه متعلق به قرن 7 هجری است که در دوره صفویه مرمت و باز سازی شده است .

این بقعه  که از دیدنی های اصفهان است، دارای صحن زیبائی است که مدفن یکی از علماء معمار کاشان یعنی مرحوم آیت الله میر سید علی یثربی نیز در این صحن می باشد. بقعه مشتمل بر گنبد کاشی کاری ، دو مخناره زیبا ، ایوان و صحن است . سنگ قبر شاه عباس صفوی در سمت راست بقعه قرار دارد و از نفایس هنر حجاری به شمار می رود. محراب نفیس زرین فام بقعه حبیب بن موسی که از آثار خاندان اب طاهر کاشانی است و در سال 667 ساخته شده است ، در حال حاضر د موزه دوران اسلامی نگهداری می شود. بنای زیارتگاه حبیب بن موسی بن جعفر (ع) در ۱۳۱۴ش در فهرست آثار ملی ایران، به شماره ۳۵۲، به ثبت رسید. در ۱۳۲۶ش انجمن آثار ملی، با تأیید وجود مدفن شاه عباس اول در آنجا، بر آن شد که آرامگاهی برای او بنا کند که محقق نگردید.

بقعه امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر کاشان

بقعه امامزاده حبیب بن موسی بن جعفر کاشان