کاروانسرای سن سن کاشان

کاروانسرای تاریخی سن سن، از جمله کاروانسراهای بزرگ و معتبر می باشد که بر سر راه ری و قم به کاشان واقع شده و در گذشته از کاروانسراهای معروف این راه بوده است. بنایی که دارای سردر معظم و با شکوهی است که در چهار طرف حیاط آن اتاق‌های زیبا وجود دارد. این کاروانسرا که مربوط به دوره صفوی است، در سال ۱۳۶۴ به شماره ۱۶۷۷ در فهرست آثارملی کشور قرار گرفت. در سفرتان با تور اصفهان ، بازدید از آثار تاریخی اصفهان را از دست ندهید.

کاروانسرای سن سن کاشان

کاروانسرای سن سن که از دیدنی های اصفهان به شمار می رود، از نظر معماری جزو کاروان‌سراهای حیاط‌دار چهار ایوانی و به شکل مربع است. مصالح بنا، گل و خشت و آجرهایی به ابعاد ۴×۲۰×۲۰ و ۵×۲۶×۲۶ و ۴×۲۴×۲۴ سانتى‌متر است. در داخل نیم‌تاق سردر، تزئینات آجری مشتمل بر پاباریک سوسنی و شاپرک‌ها تعبیه شده است و در لچکی‌ها نیز، خفته و راسته‌ آجری تزئینات بنا را تشکیل می‌دهند.

نمای خارجی جبهه ‌جنوب شرقی که سردرِ ورودی در وسط آن قرار دارد، از 14 طاق‌نما تشکیل شده است که آخرین طاق‌نمای آن کوچک‌تر از بقیه است. در وسط جزرها و سکوهای آن‌ها، آثار جای بستن حیوانات دیده می‌شود. نمای خارجی سایر جبهه‌ها، ساده و آجری است. دالان و ورودی که مشتمل بر سه دهانه تاق و چشمه است، از طرفین به اصطبل‌ها راه دارد. فضای داخلی، در هر چهار طرف، اتاق‌هایی دارد که تعداد آن‌ها در هر جبهه 6 اتاق است. اخیرا کاروانسرای تاریخی روستای سن سن با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار مرمت شده است.

کاروانسرای سن سن کاشان