آبشار حکیم باشی کازرون

کازرون جذابیت های گردشگری طبیعی و انسانی فراوانی دارد از میان آن ها می توان آبشار روستای حکیم باشی را نام برد. به علت وجود تابستان های گرم و خشک، سفر تابستانی سفر پرزحمتی برای مسافران خواهد بود اما در زمستان و اوایل بهار، آب و هوای کازرون معتدل و بسیار مطبوع است. این آبشار در 35 کیلومتری شمال غرب کازرون واقع است. آبشار حکیم باشی از بین دو کوه تپه به پایین سرازیر شده و آب آن به مناطق کم ارتفاع تر حرکت کرده و سپس به تدریج در دل زمین نفوذ می کند. صدای غرش آبی که از دل کوه‌ها و تپه‌های اطراف روستای حکیم‌باشی راه خود را باز کرده و سیلی محکمی به زمین می‌زند، توجه هر رهگذری را از چند صد متری هم جلب می‌کند. با تور شیراز سفر کنید و از جاذبه های گردشگری شیراز دیدن کنید.

فضایی که احتمالاً در بدو ورود خود به این منطقه مشاهده خواهید کرد به گونه‌ای است که ابتدا با آبشار اصلی و حوضچه‌های پایین دست آن مواجه خواهید شد. گونه‌ی گیاهی این منطقه اکثراً درخت «کُنار» بوده که بعضاً به جهت گسترش باغ‌ها و مزارع قطع شده و اکنون درختان میوه جایگزین آنها شده‌اند. آبشار از بین دو کوه‌تپه‌ به پایین سرازیر شده و آب آن به مناطق کم‌ارتفاع‌تر حرکت کرده و پس از گفتگویی نسبتاً طولانی و ناپیدا با زمین، آرام آرام در دل آن نفوذ می‌کند.

آبشار فصلی روستای حکیم باشی کازرون که دبی آب خود را مدیون بارندگی های هر ساله ی این منطقه است، جریان اصلی خود را از آبان ماه شروع کرده و بسته به میزان بارندگی تا اردیبهشت ادامه می دهد. ارتفاع این آبشار حدوداً ۲۵ متر بوده که احتمالاً سرچشمه های آن از منطقه ی ماهور است. حرکت سیل آسا و شدت جریان این آبشار (بخصوص در اواخر زمستان) که موجب به وجود آمدن حوضچه های بسیار زیبا و نادری در پایین دست خود شده است. اگر خواستید به گردش خود کمی هیجان هم اضافه کنید، می‌توانید با دور زدن یکی از تپه‌هایی که آبشار از بین آنها جریان دارد به بالای آن رفته و از پشت آنها مناظر بسیار زیباتر و بکرتری را ببینید. حوضچه‌های متعدد آب و آبریزهای گوناگونی که فضای بسیار دوست‌داشتنی و مطلوبی را بوجود آورده‌اند، از جمله جذابیت‌هایی است که شما در قسمت بالایی آبشار خواهید دید.

اگر در جاده کازرون به طرف بوشهر، مسیر خود را در سه راهی بوشهر-کازرون-شیراز(راهدار) به طرف قائمیه ادامه دهید، پس از طی حدود پنج کیلومتر از پلی که بر روی رودخانه شاپور می گذرد عبور کرده و به روستای تا کوشک می رسید. از این روستا تا روستای حکیم باشی حدود پنج کیلومتر فاصله است. در نزدیک روستای حکیم باشی، مسیری پاکوب از میان کوه تپه ها شما را به سمت آبشار راهنمایی می کند. 

آبشار حکیم باشی کازرون