مسجد رکن الملک اصفهان

یکی از مساجد معروف اصفهان که متعلق به سدهٔ ۱۳ ه. ق. می باشد و در تور اصفهان می بینید، مسجد رکن الملک است. این مسجد که از دیدنی های اصفهان است، توسط حاج میرزا سلیمان خان رکن الملک شیرازی در ابتدای محله تخت فولاد اصفهان ساخته شده است. این اثر نفیس و جالب که در ابتدای تخت فولاد واقع شده است از است. نای مسجد متشکل از مسجد و مدرسه است. مسجد شامل دو قسمت است، قسمت اول این مسجد شامل گنبدخانه، شبستان، صحن مرکزی و ایوان است و قسمت دیگر آن شامل صحن کوچکی است که در کنار آن آب انباری واقع شده و سردر ورودی مسجد، که به این قسمت وصل می شود، در کنار خیابان فیض واقع شده است. آرامگاه بانی مسجد در اتاق بین صحن کوچک و مسجد قرار گرفته است. بخش‌های مختلف بنا با کاشی ‌های خشتی و کتیبه‌های متعددی تزیین و نماسازی شده و گنبد بنا نیز دارای پوشش کاشی است. کتیبه‌های مسجد دارای تاریخ‌های 1319 تا 1325 هـ . ق هستند.

مسجد رکن الملک اصفهان

کتیبه سردر مسجد و مدرسه که به وسیله محمد تقی فرزند محمد ابراهیم اصفهانی نوشته شده با خط ثلث بر زمینه کاشی خشت لاجوردی آیات قرآنی را کتابت کرده است. بر هلال سردر اشعاری با خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی رنگ نوشته شده است. این سردر به حیاط کوچکی متصل می شود که آب انبار معروف مسجد در این قسمت قرار دارد. لوح سنگی که بر دیوار آب انبار نصب شده با خط نستعلیق برجسته بر سنگ مرمر، طی اشعاری ماده تاریخ ساخت آب انبار را که سال ۱۳۲۵ هجری قمری است بیان می دارد.
در طرفین در ورودی مسجد در کنار اتاقی که آرامگاه او در آن قرار دارد دو تصویر رکن الملک بر کاشی نقش شده است.

مسجد رکن الملک اصفهان

مسجد رکن الملک شبستان مسقف زیبایی دارد بر کتیبه این شبستان علاوه بر آیات قرآن که به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی رنگ نوشته شده اشعاری نیز با خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی به چشم می خورد که تاریخ آن ۱۳۱۸ و سراینده آن اشعار ادیب است. در داخل آرامگاه رکن الملک که کاشی کاری آن در حدود ۵۰ سال پیش انجام شده است اشعاری به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی رنگ نوشته شده است که اثر طبع رکن الملک است. تاریخ این کتیبه ۱۳۲۸ هجری شمسی است.

از جمله افراد مهم مدفون در این مسجدسلیمان خان رکن الملک، شیخ اسماعیل کلباسی، شیخ فخرالدین کلباسی و صدرالدین کلباسی هستند.

مسجد رکن الملک اصفهان به لحاظ در بر داشتن نمونه های بدیع و جالب معماری دوران قاجار و همچنین وجود خط ثلث و نستعلیق متعلق به استادان آن روزگار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر آن این مسجد و مدرسه بیانگر علاقه و دلبستگی برخی از دولتمردان دوران قاجار به علم و دانش و شعر و ادب است. مسجد رکن الملک در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

مسجد رکن الملک اصفهان

مسجد رکن الملک اصفهان