روستای طامه نطنز

در تور اصفهان در 7 کیلومتری نطنز روستایی بسیار زیبا به نام طامه خواهید دید. روستایی پر از کوچه باغ های باریک و پر درخت، از همان منظره ها که فقط در تابلوها میبینیم. آب و هوای این روستا که ییلاق نطنزی هاست، بسیار خوب و خنک است و حتی در ماههای گرم سال شبهای سردی دارد. اکثر درختهای روستا میوه هستند. گیلاس، گردو، سیب و گلابی ... ناگفته نماند که درختان چنار کهن سال هم دارد. هسته مرکزی روستا به صورتی است که رودخانه ای از میان ده عبور میکند گرچه آب زیادی نداشت ولی از عرض و طولش مشخص بود اگر خشکسالی نباشد بسیار پر آب میشود. خانه ها در دو طرف شیب رودخانه ساخته شده و اکثر باغها و باغچه ها در کنار خانه ها قرار گرفته است.

روستای طامه نطنز

آب روستا، از چشمه و قنات تامین میشود تعداد آنها را دقیق نمیدانم ولی در میان ده چشمه ای بود که همه به نام سرچشمه از آن آب برمیداشتند. آب این چشمه در جوی های باریک از میان بسیاری ازباغات و باغچه ها عبور میکند و آنها را سیراب میکند. علاوه بر باغداری بعضی از روستاییان به کار کندوداری مشغول هستند که عسل بسیار مرغوب و خوش خوراکی هم به دست می آورند.

روستای طامه نطنز

نکته جالب در این منطقه بازگشت اهالی به روستایشان است خانه های قدیمی در حال بازسازی هستند. اگرچه بعضی از آنها جنبه ویلایی دارد و برای حضور دائم نیست ولی باز جای شکر دارد که زادگاه خود را به کل فراموش و به ویرانه تبدیل نکرده اند. آثار تاریخی طامه به نقل از خود اهالی یک مسجد قدیمی بوده است که متاسفانه به جای بازسازی، مجدد ساخته شده و یک امامزاده به نام سید فاضل و آرامگاه خواجه حافظ میباشد که گویا ازعرفاست. گورستانی قدیمی نیز دارد که به قبل ازاسلام میرسد. صحت و سقم آن با خود اهالی است.

روستای طامه نطنز
کوه کرکس که تقریباً سه طرف روستا را در برگرفته علاوه بر آب وهوای خوب، زیبایی روستا را دو چندان کرده. گویا این منطقه پایگاهی برای کوهنوردان هم باشد. در قسمت غربی روستا، دو دره زیبا دیده می شود که یکی از آنها در امتداد باغ های روستا قرار داشته و به پاپول معروف است. در انتهای این دره یکی از زیباترین آبشارهای موجود در منطقه به نام آبشار طامه با ارتفاع تقریبی ۲۳ متر نمایان است، آب آن ازمنطقه دلاوان به سمت آبشار سرازیر می گردد. دره دیگر نیز که به پاکدار معروف است، به دلیل وجود آب فراوان، آبشارهای زیبایی در مسیر قله کرکس بوجود آورده است.

روستای طامه نطنز

چشمه دلاوون، چشمه لاگله، چشمه خواجه فاضل، امامزاده سید فاضل طامه با بقعه‌ی دوره تیموری، خانه های سنتی با پوشش چوب و خار و پشت بام هایی با پوشش کاه گل، از دیگر دیدنی های این روستا می باشد. در دره دیگر نیز که به پاکدار معروف است، به دلیل وجود آب فراوان، آبشارهای زیبایی در مسیر قله قله کرکس بوجود آمده است. در مسیرهای جنوبی قله کرکس(از مبدا روستای کشه) و همچنین مسیر شمالی(از مبدا روستای اوره و امامزاده سلطان) نیز آبشارهای فصلی ولی زیبایی به چشم می خورند. مهمترین سوغات طامه گلابی است. پوشش گیاهی منطقه غنی و شامل گیاهانی چون آنغوزه، رناس ،هندوانه ابوجهل ،آویشن ،گزنه ،گون ،شنگ و..که به خاطر کمبود بارندگی رشد در خور توجهی ندارند.

 روستای طامه نطنز

روستای طامه نطنز