یکی از دیدنی های اصفهان، خانه تاج است که در شهر کاشان قرار دارد. در بافت تاریخی شهر و محور توریستی خیابان علوی قرار گرفته و در بند بند آن می توانید اصالت هویت، نجابت و سادگی  را ببینید. این بنا که در تور اصفهان می بینید، یکی از خانه های گودال باغچه ای اصیل کاشان است که حدود دو قرن قدمت دارد و در دوران قاجاریه ساخته شده است و  با شماره 9028 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

خانه تاج به صورت متروکه و مخروبه در مرداد ماه سال 1383 توسط معمار مرمت بناهای تاریخی کاشان «حاج سید اکبر حلی» خریداری شد و مرمت و بازسازی آن تا اسفند ماه 1384 با هزینه شخصی ایشان به طول انجامید و در بیست و پنجم اسفند ماه همان سال با اهداف ذیل و به منظور ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو، تبادل نظر، همدلی، انسجام و هماهنگی بیشتر بین هنرمندان، طی مراسمی با شکوه با حضور جمع کثیری از هنرمندان و هنر دوستان و مسئولین تحت عنوان موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان کاشان افتتاح شد.

خانه تاریخی تاج کاشان

خانه تاج کاشان ۷۰۰ مترمربع عرصه و ۸۰۰ مترمربع اعیانی دارد و معماری با ارزش و قدیمی آن نمونه‌ای از خانه‌ها مردم عام در زمان قاجاریه است که در حال حاضر، خانه هنرمندان نام گرفته و از آن استفاده فرهنگی می‎شود. این خانه از سه طبقه تشکیل شده است: همکف، گودال باغچه و سرداب تحتانی. هم چنین خانه تاج ۲ باب حیاط بیرونی و اندرونی دارد و ۱۳ باب اطاق پنج دری و سه دری و تک دری در آن قرار دارد.

در حیاط بیرونی وقتی از هشتی پنج ضلعی وارد می‎شویم دالان باریک پیچیده‌ای، فضا را از دید رهگذر محفوظ نگه می‎دارد. در حیاط بیرونی یک باب مطبخ و یک سرداب کوچک قرار دارد که سرداب در زمین رُسی حفر شده است و کمی نمناک است که از این سرداب برای نگهداری مواد غذایی در تابستان‌های گرم این شهر استفاده می‌شده است.

در ایوان پیشکم، سه باب وجود دارد: درب میونجی توپر(بدون شیشه)، حرمت قسمت بیرونی( مخصوص مراجعه کنندگان) را از اندرونی جدا می‎نموده است، اندرونی محل زندگی کدبانو و اهل و عیال در خانه بوده است. این درب‌ها ماهیت فرهنگ و تمد اسلامی را نمایان می‎سازد. از نشانه‌های معماری کاشانی در این خانه می‎توان به درون‌گرایی، هماهنگی، تعادل، تقارن، تناسب، ظرافت و همزمان به قداست و نجابت اشاره کرد که هویت تاریخی اهالی کاشان را به تصویر کشیده است.

حیاط اندرونی و شارم‌های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه‌های کنار شارم از طریق راه پله‌ای تنگ به پایین خانه متصل می‎شود. فضای سرداب و پس سرداب به واسطه باغچه‌ها و آب نمای مرکزی گودال باغچه طراوت را از دهانه زیر زمین می‌گیرد. هوای گرم و خشک و سوزان در فصل تابستان از طریق بادگیر مرتفع نصب شده روی بام با وزش باد از پره‌های بادگیر عبور کرده و به کانال مرطوب مجاور سرداب می‎رسد و پس از آن که گرمای آن گرفته و خوب خنک شد از راه شبکه‌های جعفری به سمت زیر زمین منتقل می‎شود و به این صورت هوای خانه خنک می‎شود و حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه با هوای کوچه اختلاف دما پیدا می‎کند.

خانه تاریخی تاج کاشان

خانه تاریخی تاج کاشان