سد یام سبزوار

سد یام از تفریحات مشهد است که به دلیل وجود طبیعت زیبا در اطراف خود جذب کننده گردشگران داخلی روستا و شهر های همجوار میباشد. این سد در 3 کیلومتری غرب روستای جزندر و در۷۰ کیلومتری شمال غربی سبزوار برروی رودخانه یامگردشگران تور مشهد میتوانند با حضور کنار آب های این سد از طبیعت لذت ببرند. به دلیل جریان های آبی و فشار آن شنا در این سد ممنوع بوده و ماهیگیری نیز تا حد زیادی محدود می باشد.
سد یام سبزوار

سد یام سبزوار

dam-clipart-0511-1007-2823-1925_water_above_and_beسد یام که از جاذبه های گردشگری مشهد است، با اهدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در روستاهای پایین دست و کمک به طرحهای کوچک کشاورزی در منطقه،پرورش آبزیان و ایجاد مرکز تفرجگاهی احداث شده است. این سد از نوع سد خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۹/۵ متر، طول تاج سد ۲۰۲ متر و عرض آن ۶/۸ متر و حجم مخزن سد ۱/۱۸ میلیون متر مکعب است. دریاچه سد ۱۶ هکتار مساحت دارد.

سد یام سبزوار

سد یام سبزوار

dam-clipart-0511-1007-2823-1925_water_above_and_beبه دلیل نزدیکی سد یام به جاده اصلی سبزوار- جغتای و موقعیت مناسب دسترسی هم اکنون به عنوان یکی از مناطق پر جاذبه گردشگری بخصوص جهت ماهیگیری تفریحی در روزهای تعطیل مورد استقبال و توجه تعداد زیادی از طبیعت دوستان قرار گرفته است که به دلیل فقدان امکانات امنیتی تاکنون چند گردشگر در هنگام شنا جان خود را از دست داده اند. لذا توجه به زیرساختهای لازم به منظور افزایش امنیت ورفاه حال گردشگران در اینگونه مناطق ضروری به نظر می رسد که در مرحله نخست نیازمند مدیریت کارآمد درحفاظت وبهره برداری می باشد تا با ایجاد امکانات تفریحی و امنیتی مانند قایقرانی و استقرار اکیپ نجات غریق به ویژه در روزهای تعطیل از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.

سد یام سبزوار

سد یام سبزوار

سد یام سبزوار