آبشار بار نیشابور

یکی از جاذبه های شهر بار، آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغهای گردو قرار گرفته است. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای منطقه نیشابور است. آبشار بار در حقیقت چشمه ای بزرگ با آب بسیار است که از دامنه ی کوه با خروش فراوان می جوشد و از دامنه ی کوه به پایین دست می ریزد چون این چشمه در ارتفاع زیادی (حدود 100 متر) نسبت به کف دره قرار دارد. منظره زیبایی به مانند آبشار بوجود می آورد که دیدگان هر بیننده ای را به شگفت وا می دارد.
آبشار بار نیشابور

آبشار بار نیشابور

fall_waterfall_clipart1شهر بار در دره‌های رشته‌کوه بینالود، با فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار گرفته است. رودخانه بار نیز در کنار این روستا واقع شده است. روستای بار از سطح دریا 1670 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن، معتدل و کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. ارتفاعات بینالود در این قسمت تبدیل به آهکهای کارستی میشود که همچون یک اسفنج آب را به درون خود میکشند و به آرامی آن را پس میدهند اما در این بخش از میانه ستیغ کوه آب بیرون میزند و آبشاری با طول بالغ بر 300متر را می آفریند که در دامان کوه رها و یک واحه جنگلی پدید میاورد و از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود.

آبشار بار نیشابور

آبشار بار نیشابور

waterfall-clipart5-turkeythmbسرچشمه اصلی این رود بار، کوه و چشمه پرآبی است که آبشار زیبای بار را تشکیل داده و به دلیل شرایط مناسب ارتفاع و آفتابگیر نبودن، تا اواخر بهار دارای برف بوده که ذوب تدریجی برف ،آب این رودخانه را تامین می کند. البته در مسیر چند چشمه دیگر به این رود می پیوندند. وجود پوشش گیاهی متنوع غنای بصری آبشار بار را بیشتر کرده است. آبشار بار پلکانی بوده و ارتفاع آن یک جا قابل دیدن نیست. مظهر رودخانه بار چشمه ای است که برای گردشگران قابل رویت است و از دبی بالای 300 لیتر بر ثانیه برخوردار است. این موضوع بر جذابیت منطقه می افزاید ، آب زلال این چشمه که از بخش زیرین دیواره ای صخره ای و مرتفع فوران می کند برای گردشگران تور مشهد خاطره ای ماندگار به جای می گذارد.

آبشار بار نیشابور

آبشار بار نیشابور

waterfall-clipart1-turkeythmbپیرامون آبشار جاذبه های زیادی برای کوه نوردی و سنگ نوردی هم دارد که به دلیل دوری آن از نیشابور چندان مورد توجه کوه نوردان و سنگ نوردان قرار نگرفته و نمی گیرد .ناگفته نماند از مسیر آبشار بار از دره ی آبکوزه مسیری زیبا برای کوه پیمایان به آبشار اخلمد وجود دارد. همچنین یکی از زیباترین مسیرهای صعود به قله ی بینالود از دره ی کال صابونی آبشار بار است. هر دو مسیر گفته شده با کوه پیمایی سنگین همراه است. چون دور و بر آبشار وسیع نیست و این چشمه آبشار سرچشمه ی آب چندین روستا است هیج گاه فراموش نکنیم که زباله های ما متعلق به طبیعت نیست و آن ها را با خود برگردانیم .

آبشار بار نیشابور

آبشار بار نیشابور

waterfall-clipart2-turkeythmbبرای رفتن به این آبشار زیبا که از جاذبه های طبیعی مشهد به شمار می رود، باید از مسیر نیشابور به فیروزه ابتدا به شهر بار برویم .پس از رسیدن به بار برای رسیدن به آبشار بار راهی زیبا از میان باغ های میوه وجود دارد  که صفای دیدن آبشار را چندین برابر می کند. اگر برای رسیدن به آبشار طبیعت دوستان مسیر پیاده پیمایی را انتخاب کنند باید فاصله ی 5 کیلومتری تا رسیدن به آبشار را در زمان حدود 90 دقیقه تا 120 دقیقه پیاده بپیمایند. امروز با ساختن جاده ی شوسه رسیدن به آبشار راحت تر  شده است ولی زیبایی های مسیر بر اثر رسیدن سریع به ابشار از چشم طبیعت دوستان دور می ماند.

آبشار بار نیشابور